VCA-P en Veiligheid langs het Spoor

Alle veldmedewerkers van RSK zijn getraind in veilig werken en omgaan met veiligheid (VCA-vol als persoon en VCA-P als bedrijf). Daarnaast hebben alle veldmedewerkers de training ‘ Toegang tot het spoor ‘ succesvol gevolgd.

Werken op of nabij het spoor geeft een verhoogd risico, er kunnen treinen of werkvoertuigen aankomen en op de bovenleidingen kan hoge spanning staan. Het is belangrijk dat we de risico’s kennen en dat onze medewerkers weten hoe hier veilig mee om te gaan.

Naar aanleiding van het UK Ladbroke Grove trein ongeluk in 1999, heeft RSK in het Verenigde Koninkrijk de krachten gebundeld met Network Rail om het inmiddels gemandateerde “Signal Overrun Risk Assessment” (SORA) proces te ontwikkelen, en de hierop gebaseerde normen RT/E/S/14200, RT/E/P/14201 en RT/E/G/14202. RSK is in het Verenigde Koninkrijk verantwoordelijk voor de opleiding en competentie verificatie van spoorweg risicobeoordelaars en begeleiders.

RSK heeft een bewezen track record voor:

  • Trainingen en workshops;
  • Risicobeoordelingen van Spoorwegovergangen;
  • Risicobeoordeling van aanrijbeveiligen voor bruggen en botsbuffers en het updaten van rollend materieel met automatische spoorbeveiligingssystemen (ATWS);
  • Risicobeoordelingen voor werken in gevaarlijke zones;
  • Stations risicobeoordelingen voor passagiers en aerodynamische effecten;
  • Ontwikkeling van – en onderzoek naar risicoprocessen;
  • Asbestonderzoek;
  • Audits van veiligheidssystemen.